کنترل
سویل محمدزاده صدیق؛ نرگس طالبی مطلق؛ حسین بهشتی؛ سهند محرمی؛ محرم شاملی
چکیده
در این مقاله، کنترل تطبیقی تحملپذیر عیب مبتنی بر مد لغزشی نهایی سریع اصلاح شده برای ردیابی وضعیت ماهواره با عملگرهای گشتاوردهنده مغناطیسی و یک چرخ عکسالعملی توسعه یافته است. روش مد لغزشی پیشنهادی به گونهای طراحی شده است که در برابر عیب عملگرها، اغتشاشات و نامعینیهای سیستم مقاوم بوده و عملکرد قابل قبول سیستم را حفظ نماید. قانون ...
بیشتر
در این مقاله، کنترل تطبیقی تحملپذیر عیب مبتنی بر مد لغزشی نهایی سریع اصلاح شده برای ردیابی وضعیت ماهواره با عملگرهای گشتاوردهنده مغناطیسی و یک چرخ عکسالعملی توسعه یافته است. روش مد لغزشی پیشنهادی به گونهای طراحی شده است که در برابر عیب عملگرها، اغتشاشات و نامعینیهای سیستم مقاوم بوده و عملکرد قابل قبول سیستم را حفظ نماید. قانون تطبیقی نیز با هدف تخمین حد بالای عبارتهای نامعینی، افزایش دقت ردیابی و بهبود عملکرد سیستم طراحی شده است. این پارامتر، به همراه ضریبی از متغیر سطح لغزش در بخش رساننده قانون کنترل و به منظور حذف چترینگ استفاده شده است. پایداری و همگرایی زمان محدود متغیرهای وضعیت ماهواره با استفاده از روش لیاپانوف توسعهیافته به اثبات رسیده است. به منظور افزایش دقت ردیابی و برای جبران گشتاور مورد نیاز، یک چرخ عکسالعملی به عنوان افزونگی درنظر گرفته شده است. برای افزایش دقت روش کنترلی نیز مدل دینامیکی این عملگر و محدودیتهای کلیه عملگرها مورد توجه قرار گرفته است. همچنین، عملکرد روش پیشنهادی با استفاده از شبیهسازی و تحت شرایط مذکور بررسی و نتایج آن با روش مشابهی مقایسه شده است. نتایج بیانگر همگرایی زمان محدود متغیرهای وضعیت، افزایش دقت ردیابی، هموار شدن تغییرات وضعیت ماهواره و تولید سیگنال کنترلی بدون چترینگ است.
عادل پورتقی مرزرود؛ آرزو اسماعیلی؛ مرتضی فرهید؛ محرم شاملی
چکیده
جریان برگشتی پدیدهای است که به علت افزایش فشار بالادست جریان نسبت به فشار پایین دست ایجاد میشود. در نازلهای همگرا- واگرا با افزایش فشار در خروجی نسبت به فشار طراحی، پدیده جریان برگشتی در قسمت واگرا مشاهده میشود که باعث کاهش سرعت خروجی و نیروی رانش میشود. در این مقاله ابتدا یک نازل همگرا- واگرا با ابعاد مناسب فشار خلاء انتخاب ...
بیشتر
جریان برگشتی پدیدهای است که به علت افزایش فشار بالادست جریان نسبت به فشار پایین دست ایجاد میشود. در نازلهای همگرا- واگرا با افزایش فشار در خروجی نسبت به فشار طراحی، پدیده جریان برگشتی در قسمت واگرا مشاهده میشود که باعث کاهش سرعت خروجی و نیروی رانش میشود. در این مقاله ابتدا یک نازل همگرا- واگرا با ابعاد مناسب فشار خلاء انتخاب شد و جریان پیشران که در این پژوهش بوتان در نظر گرفته شده است، برای فشارهای خروجی برابر با فشار خلاء و فشار جو با روش حجم محدود شبیهسازی شد. مشاهدات حاکی از آن است که در شرایط فشار جو، جریان برگشتی در نازل به وجود میآید. به منظور تعیین نسبت انبساط سطح مناسب برای نازل به منظور کارکرد در شرایط فشار جو، جریان در داخل نازل برای نسبت انبساط سطحهای مختلف شبیهسازی شد و سرعت محوری میانگین در خروجی این نازلها به دست آمد. با توجه به نتایج حاصل، مناسبترین نسبت انبساط سطح دارای بیشترین سرعت محوری میانگین است. همچنین، به منظور صحهگذاری نتایج به دست آمده از شبیهسازی عددی، چهار نازل با نسبتهای انبساط سطح متفاوت ساخته شد و نیروی رانش به دست آمده از آزمون تجربی آنها بر روی استند اندازهگیری با نتایج معادل حاصل از شبیهسازی مقایسه شدند